Perihal Nasi Dagang

Hari Raya tahun ini aku paling banyak makan nasi dagang. 5 hari di Kelantan, 4 hari aku sental nasi dagang (nasi bungkus ada jugak tapi tu lain cerita). Jam 7 pagi aku dah tercongok kat depan kaunter kakak nasi dagang kegemaran aku, tunggu giliran selama 45 minit hingga ke satu jam untuk membelinya. Mana tak, seorang pelanggan beli sampai 15 ke 20 bungkus tambah pulak dengan manusia-manusia yang tak reti nak beratur. Nasib baiklah akak penjual tu peka dengan kehadiran pelanggan-pelanggan dia jadi peluang untuk manusia tak beratur ni potong barisan tak berapa berjaya la.

Masa hari terakhir, sebab nak tapaukan nasi dagang untuk keluarga di Puncak Jalil, aku keluar rumah jam 6.30 pagi. Punyalah semangat! Sampai di pasar Kubang Pasu dalam 6.40, aku adalah pelanggan kedua yang beratur nak beli nasi dagang akak tu. Kalau aku lewat 20 minit, sah-sah aku kena beratur sejam lagi. Phew, lega. Masa nak sampai tu, cuak jugak sebab aku tengok macam pasar tutup lagi, tapi nasib baiklah dah bukak.

Sebab itu hari yang terakhir aku beli nasi dagang, aku pun ringankan mulut berbual sama akak tu. Aku rasa akak tu pun dah perasan muka toya aku beratur kat depan kaunter dia selama 3 hari. Jadi aku pun bagitaulah yang aku dah nak balik Kuala Lumpur, dan aku datang nak tapau nasi dagang untuk keluarga di Kuala Lumpur.

Akak tu jawab, kalau dia tau, boleh dia bagi aku pulut kuning sebagai hadiah bawak balik KL. Tapi sebab dia tak tau, jadi melepaslah aku nak rasa pulut kuning.

Takpe, next time.

Satu Respons to “Perihal Nasi Dagang”

  1. oii .. aku nak gak nasi dagang .. next time tapau untuk aku ya

Tinggalkan komen