Ketawa, Kecewa, Bohong

Laughing is contagious – Jeremy Piven via Jeremy Piven’s Journey of A Lifetime via Travel and Living di saluran Astro 707

Aku sudah lama tak bergelak ketawa seperti semalam. Semalam sewaktu berada di sesi pembentangan IPCC untuk kategori digital komik, aku bertemu rakan-rakan lama yang dulu sama bekerja di Artsquare dan KLP dan juga rakan artis seperti Rambai, Zairi dan Apai di samping bertemu rakan baru seperti Milx dan Hasnul. Dan semalam, aku ketawa besar. Berdekah-dekah sewaktu sesi minum petang. Dan betullah seperti kata-kata di atas, ketawa itu berjangkit. Dan semalam, gelak tawa memang berjangkit antara kami; satu satu.

Aku gagal mendapat geran yang ditawarkan. Sedikit kecewa tetapi aku dah mencuba yang terbaik dan mempertahankan idea yang dipersembahkan. Tetapi Fy dan aku awal-awal lagi sudah berjanji yang jika kami gagal di sini, kami akan tetap meneruskan usaha menyiapkan komik ini.

Aku hampir tamat membaca buku Saya Terbakar Amarah Sendirian! – temu ramah Andre Vltchek dan Rossi Indira dengan penulis tersohor Indonesia, Pramoedya Ananta Toer yang aku beli di Jakarta 2 tahun lalu. Dan ianya begitu bagus. Banyak ilmu tentang pemikiran Pramoedya terhadap Indonesia terisi dalam buku ini. Dan banyak kata-katanya yang membuatkan otak ini ligat berfikir. Aku terjumpa satu ayat yang bagi aku sangat menarik terutama ketika situasi politik kita di Malaysia yang sedang bergelombang.

Setiap manusia di berbagai belahan dunia menyadari bahwa kebohongan yang diulang seribu kali pada akhirnya dapat menjadi kebenaran, …

Ya, pembohongan boleh menjadi benar jika pemikiran kita asyik diasak oleh fakta salah itu sebagai benar. Malah sekarang ini, aku sendiri tak tahu apa yang benar dan salah atau bohong tentang situasi politik di negara kita. Cerita yang diragukan kebenarannya pun boleh melalui proses sumpah laknat; lebih mengerikan bila sumpah dan agama menjadi mainan di bibir ahli-ahli politik umpama air yang meluncur laju keluar dari pili.

Tinggalkan Jawapan

