2 0 2 0 (bukan nombor 4digit)

Hari ini ketika aku membaca artikel tentang debat yang berlangsung antara Obama dan Clinton, terpacul 4 nombor yang satu ketika dulu amat popular dan tidak henti meniti dari bibir ke bibir setiap manusia di Malaysia tidak kira kanak-kanak, dewasa atau tua.

 

2 0 2 0.

 

Yeah, bukan nombor untuk ditikam di kedai 4digit. Tetapi satu wawasan yang dicipta oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada tahun 1991 17 tahun dahulu ketika aku sendiri belum akil baligh lagi.

 

Hari ini entah kenapa aku teringat pasal 2020. Mungkin pasal 3 tahun di penghujung sekolah menengah, aku terpaksa menyanyi lagu Wawasan 2020 pada perhimpunan setiap hari Isnin. Ataupun sebenarnya 12 tahun lagi, kita akan sampai juga pada tahun 2020 yang diidamkan itu.

 

Mungkin. 12 tahun bukannya lama.

 

Sekarang ini, entah berapa kerat sangat yang masih ingat lagi tentang Wawasan 2020. Ia dah pudar dari ingatan masyarakat seperti dinding rumah yang uzur dimamah iklim khatulistiwa panas dan lembab sepanjang tahun negara kita.

 

Aku sendiri sudah lupa, kalau bukan kerana terbaca pasal Obama dan Clinton pagi tadi.

Tinggalkan Jawapan

